تاریخ انتشار : 9 خرداد 1401

با انواع مختلف HDMI بیشتر آشنا شویم

با انواع مختلف HDMI بیشتر آشنا شویم
HDMI را در بیشتر اتصالات دیجیتالی که در وسایل گوناگون مثل تلویزیون‌ها‌، ست‌تاپ‌باکس‌ها، پخش‌کننده‌های بلوری، گیرنده‌های صوتی تصویری، کنسول‌های بازی، دوبین‌های دیجیتال و دوربین‌های فیلم‌برداری می‌بینیم.

بررسی نسخه ها و انواع مختلف HDMI

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface یا رابط چندرسانه‌ای کیفیت بالا است و از زمانی‌که ۶ غول دنیای الکترونیک یعنی شرکت‌های هیتاچی، پاناسونیک، فیلیپس، سیلیکون ایمیج، سونی و توشیبا به سمت استفاده از آن حرکت کردند، بیش از ۱۸ سال گذشته است. امروزه این پورت تحت لیسانس سیلیکون ایمیج در وسایل گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر شرکت‌ها باید در قبال استفاده از آن هزینه‌ای را به این شرکت بپردازند. مشخصات پورت و استاندارد هم توسط سیلیکون ایمیج به‌روز می‌شود.

پورت ها

پورت HDMI دارای ۱۹ پین است و معمولاً در سه اندازه‌ی گوناگون استفاده می‌شود. نوع A استاندارد است، نوع C مینی نام دارد و نوع D که کوچک‌ترین اندازه را دارد، میکرو نامیده می‌شود. پرکاربردترین اندازه همان نوع A یا استاندارد هست که به وفور در اکثر وسایل الکترونیکی مشاهده می شود. بیشتر کانکتورهای HDMI ازطریق اصطکاک در موقعیت خود قفل می‌شوند و لذا محکم در سوکت فرو می‌روند اما برخی از سازندگان مکانیزم‌های خاصی برای قفل شدن کانکتور پیش‌بینی کرده‌اند که از شل شدن آن جلوگیری می‌کند.

نسخه های HDMI

از سایر نسخه های فعال و در حال تولید و استفاده HDMI می توان به نسخه های 1.4، 2 و 2.1 اشاره کرد. کابل های HDMI ورژن 1.4 در سال 2009 عرضه شدند و توانایی انتقال داده تا سقف 10.2 گیگابایت در ثانیه دارند که به موجب آن انتقال تصویر با کیفیت 4K و نرخ نوسازی 30 فریم بر ثانیه امکان پذیر می شود. در سال 2013 و با عرضه نسل هشتم کنسول های خانگی ما شاهد عرضه نسخه 2.0 کابل های HDMI نیز بودیم. کابل های HDMI ورژن 2.0 توانایی انتقال 18 گیگابایت داده را بر ثانیه دارند، همچنین تماشای فیلم یا بازی کردن با کیفیت 4K و نرخ نوسازی 60 فریم بر ثانیه با این تکنولوژی میسر شد.

HDMI 2.1 انبوهی از گزینه‌های تازه را پیش روی مشتریان می‌گذارد، اما حداقل تا چند سال آتی قرار نیست شاهد بهره‌گیری تولیدکنندگان از تمام مزایای آن باشیم. تغییرات هیجان‌انگیز هستند، اما تا زمانی که تکنولوژی‌هایی مانند تلویزیون‌های ۸K یا تلویزیون‌های ۴K با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز از راه نرسند، اساسا از تمام پتانسیل‌های HDMI 2.1 استفاده نکرده‌ایم. این نسخه از HDMI در سال 2021 معرفی شد و حجم باورنکردنی 48 گیگابایت داده بر ثانیه را انتقال می دهد.

این امکان فراهم شده که هر دستگاه قدیمی‌تری که از استاندارد‌های قبلی HDMI پشتیبانی می‌کند را به تلویزیون یا نمایشگر مجهز به HDMI 2.1 متصل کرده و به‌راحتی با آن کار کنید. کابل‌های Ultra High Speed HDMI هم این سازگاری با دیوایس‌های قدیمی‌تر را دارند. برای مثال در آینده می‌توانید کنسول ایکس باکس وان خود را به یک تلویزیون 8K و HDMI 2.1 متصل کرده و بازی‌ها را به آسانی به اجرا در آورید. ابعاد یا نوع اتصال پورت‌های کابل یا جک‌های روی تلویزیون‌ها هیچ تفاوتی نسبت به قبل نکرده است.

شما عزیزان می توانید سایر نسخه های کابل های HDMI را از برند های معتبر همچون Dtech و Onten و سایر برند ها را در متراژ های مختلف از سایت به فی با سهولت فراوان و خدمات پس از فروش تهیه کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    پیشنهادهای ویژه
    • کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      پشتیبانی از رزولیشن 2160 * 4096 60Hz پهنای باند: 18Gbps سازگار با 3D دارای خاصیت Ethernet کانال بازگشت صدا پشتیبانی از صدای دالبی True HD-Dolby 7.1 نایلون غلاف پی وی سی بافته شده عایق: ورق محافظ مایلار ، مس قلع و پلی اتیلن فوم (ژاپن) اتصالات روکش طلا 24K بدنه فلزی قطر خارجی: 8.3 میلی متر
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • هدست   A4TECH HS-60

      هدست A4TECH HS-60

      رابط: جک3.5 میلی متری نوع گوشی:دو گوشی نوع اتصال: با سیم باتری: ندارد
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      EZcap 283S HDMI Capture Card این نوع کپچر یک کپچر HDMI حرفه ای است با بدنه فلزی که بصورت اکسترنال و بدون استفاده و نیاز به سیستم ، قابلیت ضبط تصاویر از دستگاه های مختلف پخش کننده را دارد. این دستگاه دارای ورودی HDMI و فیش های کامپوننت YPbPr و AV است.
      ناموجود
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      280 Ezcap 280 HD Game Capture HD Video Capture هارد رکوردر EZCap 280، یک کارت کپچر بدون نیاز به کامپیوتر می باشد که قابلیت ضبط تصاویر بر روی فلش و هارد اکسترنال را دارد.
      5,625,000 تومان
      افزودن به سبد