تاریخ انتشار : 19 فروردین 1401

نحوه اندازه گیری ضربان قلب در ساعت هوشمند

نحوه اندازه گیری ضربان قلب در ساعت هوشمند
ساعت های هوشمند مدرن دارای طیف گسترده ای از ویژگی های نظارت بر ضربان قلب هستند. این شامل نظارت غیرفعال تمام روز و همچنین بررسی های نقطه ای برای معیارهای خاص است. برخی حتی اگر ضربان قلب شما ناگهان بالا برود در حالی که نباید به شما هشدار می دهند.

نحوه اندازه گیری ضربان قلب در ساعت هوشمند

ساعت های هوشمند مدرن دارای طیف گسترده ای از ویژگی های نظارت بر ضربان قلب هستند. این شامل نظارت غیرفعال تمام روز و همچنین بررسی های نقطه ای برای معیارهای خاص است. برخی حتی اگر ضربان قلب شما ناگهان بالا برود در حالی که نباید به شما هشدار می دهند. پیشرفته ترین دستگاه ها همچنین دارای الکتروکاردیوگرام های پاکسازی شده توسط FDA هستند که ممکن است به تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی کمک کند.

با توجه به اینکه فقط یک دهه پیش، ساعت‌های هوشمند اساساً قدم‌سنج بودند، این ویژگی‌های چشمگیر هستند. در عمل، پایش ضربان قلب می تواند ابزار مفیدی برای افرادی باشد که امیدوارند در مورد بدن خود بیشتر بدانند یا پیشرفت تناسب اندام خود را در طول زمان اندازه گیری کنند. به عنوان مثال، برخی از ورزشکاران ترجیح می دهند در مناطق ضربان قلب تمرین کنند - که انجام آن دشوار است مگر اینکه بتوانید آن را در زمان واقعی بررسی کنید. همچنین چندین داستان از افرادی وجود داشته است که می‌گویند ساعت‌های هوشمندشان به لطف هشدارهای ضربان قلب غیرطبیعی جان آنها را نجات داده است.

با این اوصاف، مهم است که به خاطر داشته باشید که اینها وسایل پزشکی نیستند. در پایان روز، آنها قادر به تشخیص شما با هیچ نوع بیماری نیستند. و، حتی اگر چنین باشد، پزشکان هنوز در مورد نحوه مدیریت داده‌های پوشیدنی که مصرف‌کنندگان به تنهایی جمع‌آوری می‌کنند، درگیر هستند.

تفاوت های ظریفی در نحوه عملکرد این ویژگی ها وجود دارد و دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است خوانش های نادرست داشته باشید. ابتدا، نحوه عملکرد پایش ضربان قلب و نحوه اندازه گیری ضربان قلب را پوشش خواهیم داد. سپس به این می پردازیم که ساعت های هوشمند دارای EKG چه کاری می توانند انجام دهند و چه کاری نمی توانند انجام دهند و چگونه از ویژگی EKG با برش فعلی ساعت های هوشمند استفاده کنیم.

حسگرهای نوری ضربان قلب چگونه کار می کنند

اکثریت قریب به اتفاق پوشیدنی‌ها از حسگر فتوپلتیسموگرافی (PPG) استفاده می‌کنند - ال‌ای‌دی سبز رنگی که هنگام چرخاندن دستگاه مشاهده می‌کنید. LED ها نور را به پوست شما می تابانند. نوری که به عقب منکسر می شود توسط یک الگوریتم به داده های ضربان قلب ترجمه می شود. این شامل ضربان قلب در حالت استراحت و همچنین معیارهای دیگر مانند VO2 Max و تغییرپذیری ضربان قلب است.

در حالی که حسگرهای ضربان قلب نوری در طول سال ها بهتر شده اند، سنسورهای PPG مبتنی بر مچ هنوز هم همیشه دقیق نیستند. یک مطالعه اخیر نشان داد که این حسگرها روی پوست های تیره تر یا افراد چاق به خوبی کار نمی کنند. مچ دست نیز بهترین مکان برای سنسور PPG نیست. سر و صدای زیادی از حرکات بازوی شما وجود دارد، و الگوریتم یک شرکت باید بتواند به طور موثر آن را فیلتر کند. به همین دلیل است که می توانید ساعت هوشمند یکسانی را روی هر بازو بپوشید و باز هم اطلاعات کمی متفاوت داشته باشید.

تناسب نیز یک عامل مهم است. از ساعت هوشمندی به ساعت هوشمند دیگر متفاوت است، اما در اینجا چند نکته کلی برای دریافت دقیق ترین داده های ممکن وجود دارد.

ساعت را به اندازه یک انگشت بالاتر از استخوان مچ قرار دهید
مطمئن شوید که تماس خوبی بین آرایه سنسور و پوست شما وجود دارد
بند را در حین تمرین سفت کنید. همچنین ممکن است بخواهید دستگاه را روی مچ دست بالاتر بپوشید.
هر زمان که آرایه سنسور کثیف شد آن را پاک کنید

مشاهده ضربان قلب و تنظیمات

هنگامی که ساعت هوشمند خود را جفت کردید، باید به تنظیمات برنامه همراه ساعت خود بروید. اینجاست که می‌توانید تعداد دفعات اندازه‌گیری ضربان قلبتان را تنظیم کنید. برخی از ساعت ها به طور پیش فرض ضربان قلب را به طور مداوم اندازه گیری می کنند. دیگران به طور دوره ای اندازه گیری می کنند تا به افزایش عمر باتری کمک کنند.

به عنوان مثال، اپل واچ ضربان قلب شما را به صورت دوره ای در زمانی که ساکن هستید و در حین راه رفتن اندازه گیری می کند. فقط زمانی که در حال تمرین هستید و تا سه دقیقه بعد از ریکاوری به طور مداوم اندازه گیری می شود. شما گزینه ای برای تغییر آن ندارید. با این حال، دستگاه‌های دیگری مانند ساعت‌های گارمین و سامسونگ ممکن است به شما اجازه بدهند تا نظر بیشتری داشته باشید. هر سازنده ساعت هوشمند برنامه خود را متفاوت طراحی می کند، اما معمولاً می توانید تنظیمات ضربان قلب را در تنظیمات دستگاه یا منوی تنظیمات سلامت پیدا کنید.

ساعت شما همچنین ممکن است قادر به هشدار ضربان قلب پایین و بالا باشد. این بدان معناست که اگر در حالت استراحت، ضربان قلب شما از یک آستانه خاص کمتر یا بیشتر شود، یک اعلان دریافت خواهید کرد. بنابراین اگر ثابت نشسته اید و ضربان قلب شما به 120 ضربه در دقیقه می رسد، ممکن است یک اعلان دریافت کنید. بسیاری از ساعت ها به شما امکان می دهند محدوده این هشدارها را سفارشی کنید.

در زیر نحوه دسترسی به این تنظیمات برای برخی از محبوب ترین دستگاه ها و نحوه اندازه گیری ضربان قلب را شرح داده ایم.

اپل واچ

برای دسترسی به تنظیمات ضربان قلب، برنامه Watch را باز کنید و لیست برنامه های نصب شده را به سمت پایین اسکرول کنید تا به قلب بروید. از اینجا می توانید انواع اندازه گیری های سلامت را فعال کنید:

روشن کردن اعلان‌های تناسب اندام قلبی به شما اطلاع می‌دهد که چه زمانی آمادگی قلبی شما پایین است.
فعال کردن اعلان‌های ریتم نامنظم به این معنی است که اگر ساعت ریتم‌های قلب را شناسایی کند که ممکن است نشان‌دهنده فیبریلاسیون دهلیزی باشد، به شما اطلاع داده می‌شود.
همچنین می توانید محدوده هایی را برای اعلان های ضربان قلب بالا و ضربان قلب پایین تنظیم کنید. این اعلان‌ها زمانی که از یک آستانه غیرعادی عبور کرده‌اید در حالی که غیرفعال هستید به شما هشدار می‌دهند.
باز هم، هیچ یک از اینها ویژگی های تشخیصی نیستند.

برای اندازه گیری ضربان قلب:

روی تاج دیجیتال کلیک کنید تا برنامه های شما نمایش داده شود
روی برنامه Heart ضربه بزنید (این برنامه دارای یک پس زمینه قرمز با یک قلب روی آن است.)
از آنجا می توانید به صورت دستی ضربان قلب را شروع کنید
همچنین می توانید برای مشاهده ضربان قلب در حال استراحت و میانگین ضربان قلب پیاده روی خود به پایین اسکرول کنید
ردیاب‌های FITBIT و ساعت‌های هوشمند
برای دسترسی به تنظیمات ضربان قلب:

روی نماد نمایه خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید
به سمت پایین به تنظیمات بروید
روی Activity & Wellness ضربه بزنید
روی تنظیمات قلب ضربه بزنید
از اینجا می‌توانید هشدارهای ضربان قلب بالا و پایین و همچنین مناطق ضربان قلب را برای ورزش تنظیم کنید
در اینجا روش دیگری وجود دارد:

روی نماد نمایه خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید
نمایه دستگاه را انتخاب کنید
برای سفارشی کردن این هشدارها، روی ضربان قلب بالا و پایین ضربه بزنید.
برای مشاهده ضربان قلب:

از صفحه ساعت، انگشت خود را به بالا بکشید تا ضربان قلب فعلی را ببینید
همچنین می توانید نرخ خود را در برنامه Exercise در حین ورزش مشاهده کنید
برخی از صفحه های ساعت نیز ضربان قلب را به عنوان یک عارضه مشخص می کنند
همچنین می توانید جزئیات بیشتری را از داشبورد برنامه Fitbit مشاهده کنید

ردیاب‌های FITBIT و SMART WATCH

برای دسترسی به تنظیمات ضربان قلب:

روی نماد نمایه خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید
به سمت پایین به تنظیمات بروید
روی Activity & Wellness ضربه بزنید
روی تنظیمات قلب ضربه بزنید
از اینجا می‌توانید هشدارهای ضربان قلب بالا و پایین و همچنین مناطق ضربان قلب را برای ورزش تنظیم کنید
در اینجا روش دیگری وجود دارد:

روی نماد نمایه خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید
نمایه دستگاه را انتخاب کنید
برای سفارشی کردن این هشدارها، روی ضربان قلب بالا و پایین ضربه بزنید.
برای مشاهده ضربان قلب:

از صفحه ساعت، انگشت خود را به بالا بکشید تا ضربان قلب فعلی را ببینید
همچنین می توانید نرخ خود را در برنامه Exercise در حین ورزش مشاهده کنید
برخی از صفحه های ساعت نیز ضربان قلب را به عنوان یک عارضه مشخص می کنند
همچنین می توانید جزئیات بیشتری را از داشبورد برنامه Fitbit مشاهده کنید

ساعت های SAMSUNG GALAXY

برای دسترسی به تنظیمات ضربان قلب در Galaxy Watch 4 و Watch 4 Classic:

به برنامه Samsung Health در ساعت خود بروید
انگشت خود را به سمت پایین به تنظیمات بکشید
روی Measurement ضربه بزنید و بخش ضربان قلب را انتخاب کنید
از اینجا، می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید به‌طور پیوسته، دوره‌ای (هر 10 دقیقه یک بار در حالت ثابت) اندازه‌گیری کنید یا فقط به صورت دستی

در ساعت های تایزن سامسونگ:

دکمه پاور روی ساعت را فشار دهید
به برنامه Samsung Health بروید
انگشت خود را روی ضربان قلب بکشید و به پایین صفحه بروید
روی HR و اندازه گیری استرس ضربه بزنید
پس از آن، گزینه ها باید مانند بالا باشد
برای تنظیم هشدارهای ضربان قلب بالا/پایین:

به برنامه Samsung Health بروید
روی ضربان قلب ضربه بزنید
به پایین بروید و به تنظیمات HR و Stress Management یا Auto HR بروید
ساعت خود را طوری تنظیم کنید که ضربان قلب را به طور مداوم اندازه گیری کند
روی More Options یا سه نقطه ضربه بزنید
روی تنظیمات هشدار HR ضربه بزنید
از اینجا می توانید هشدارهای خود را سفارشی کنید
برای اندازه گیری دستی ضربان قلب:

در برنامه Samsung Health، روی ضربان قلب ضربه بزنید
روی اندازه گیری ضربه بزنید

در مورد EKGS

تنها تعداد انگشت شماری از ساعت های هوشمند وجود دارند که توسط FDA برای اندازه گیری EKG در ایالات متحده تایید شده اند. بنابراین حتی اگر ساعت هوشمندی که خریداری می کنید از این ویژگی پشتیبانی می کند، باید بررسی کنید که آیا مجوز قانونی در کشور شما اعطا شده است یا خیر.

با فرض اینکه چنین باشد، EKG در ساعت های هوشمند با خواندن سیگنال های الکتریکی از قلب شما کار می کند. مانیتور ضربان قلب ساعت هوشمند مانند یک الکترود عمل می کند و با لمس انگشت خود روی قاب / تاج دیجیتالی، یک مدار بسته ایجاد می کنید. پس از مدت کوتاهی، به شما گفته می شود که آیا ریتم قلب شما برای آن خواندن خاص - و فقط آن خواندن - یک ریتم طبیعی یا علائم فیبریلاسیون دهلیزی را نشان می دهد.

تکرار می شود: هیچ ساعتی نمی تواند به شما تشخیص پزشکی واقعی بدهد. بیشترین کاری که می توانید با این اطلاعات انجام دهید، صادر کردن آن به یک PDF است که می توانید آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. اگر از پزشک خود یک صورت‌حساب سلامتی تمیز دریافت کرده‌اید، ممکن است اصلاً نیازی به استفاده از این ویژگی نداشته باشید، و این کاملاً خوب است!

همچنین باید توجه داشته باشید که ممکن است چند خوانش بی نتیجه دریافت کنید. دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است این اتفاق بیفتد. اولاً، برای انجام این قرائت‌های EKG معمولاً باید خیلی بی‌حرکت بمانید – اگر بی‌قرار هستید، ممکن است نتیجه‌ای غیرقطعی به همراه داشته باشد. به همین ترتیب، پوست شما ممکن است کمی خیس باشد و این می تواند باعث اختلال در خواندن شود.

هر سازنده ساعت هوشمند پیشنهادهای خود را برای نحوه عیب یابی خواهد داشت، اما نکته اصلی این است که هنگام استفاده از ویژگی EKG آرام باشید و بی حرکت بمانید.

اپل واچ
نتایج EKG در برنامه Health تصویر صفحه: Victoria Song / The Verge

چه طور باید شروع کرد:

برنامه Health را در تلفن خود باز کنید و دستورات را دنبال کنید، یا روی Browse > Heart > Electrocardiograms > Setup ECG app ضربه بزنید.
سپس باید برنامه EKG را روی ساعت خود مشاهده کنید
روی برنامه EKG روی مچ دست خود ضربه بزنید
تاج دیجیتال را با انگشت دست مقابل خود لمس کنید
30 ثانیه صبر کنید تا ساعت خوانش کند
برای صادرات نتایج:

برنامه Health را باز کنید
روی Browse > Heart > Electrocardiograms ضربه بزنید
از آنجا، شما باید لیستی از خوانده های خود را ببینید
روی موردی که می خواهید برای آن گزارش ایجاد کنید ضربه بزنید
روی صادرات یک PDF برای پزشک خود ضربه بزنید
همچنین می‌توانید روی دکمه اشتراک‌گذاری ضربه بزنید تا PDF را چاپ یا ایمیل کنید و همچنین آن را در سرویس‌هایی مانند Dropbox آپلود کنید

SAMSUNG GALAXY WATCH

فقط Samsung Galaxy Watch Active 2، Galaxy Watch 3 و Galaxy Watch 4 از خواندن EKG پشتیبانی می کنند.

چه طور باید شروع کرد:

ابتدا مطمئن شوید که ساعت و گوشی شما بر روی آخرین نرم افزار هستند
برنامه Samsung Health Monitor را روی ساعت خود باز کنید
روی دانلود برنامه ضربه بزنید. با این کار باید صفحه دانلود برنامه روی گوشی شما ظاهر شود.
روی Install ضربه بزنید
برنامه Samsung Health Monitor را اجرا کنید
روی ادامه ضربه بزنید و درخواست های اطلاعات را پر کنید
روی Finish ضربه بزنید. باید دکمه ای را ببینید که می گوید شروع کنید.
سپس باید برخی از دستورات روی صفحه را دنبال کنید
انتخاب کنید که ساعت را روی کدام مچی ببندید
Done را بزنید
اکنون باید بتوانید EKG را روی ساعت خود بگیرید
برای صادرات نتایج:

برنامه Samsung Health Monitor را روی گوشی خود باز کنید
روی ECG ضربه بزنید و View History را انتخاب کنید
گزارشی را که می خواهید صادر کنید انتخاب کنید
روی اشتراک‌گذاری این گزارش ضربه بزنید
فرمت مورد نظر برای ارسال را انتخاب کنید (PDF، ایمیل و غیره)

FITBIT SENSE AND CHARGE 5

در این زمان فقط Fitbit Sense و Charge 5 می توانند ECG را بخوانند.

برنامه ECG باید از قبل روی ساعت یا ردیاب شما باشد، اما اگر نه، در اینجا نحوه نصب (یا حذف نصب) برنامه آمده است:

روی نماد نمایه خود در گوشه سمت چپ بالا ضربه بزنید
نمایه دستگاه را انتخاب کنید
روی گالری ضربه بزنید
باید برنامه ضربان قلب بالا/پایین و برنامه EKG را ببینید
برای نصب/حذف روی نماد برنامه ضربه بزنید
چه طور باید شروع کرد:

به تب Discover در برنامه Fitbit بروید
به ارزیابی ها و گزارش ها بروید
ارزیابی ریتم قلب را انتخاب کنید
مطالب آموزشی را بخوانید
برنامه ECG را روی ساعت یا ردیاب خود باز کنید.
انگشت و شست خود را روی لبه های کیس قرار دهید
30 ثانیه صبر کنید و سپس نتایج خود را مشاهده کنید
برای صادرات نتایج:

روی تب Discover در برنامه Fitbit ضربه بزنید
به ارزیابی ها و گزارش ها بروید
ارزیابی ریتم قلب را انتخاب کنید
روی View Results ضربه بزنید
انتخاب کنید که برای کدام یک گزارش ایجاد کنید
روی صادرات یک PDF برای پزشک خود ضربه بزنید

در فروشگاه آنلاین به فی شما می توانید محصولات مخلتف مایکروسافت را با هم مقایسه و با ضمانت اصلی بودن کالا، کالای مورد نظر خود را خرید کنید. با توجه به اینکه به فی محصولات خود را با بهترین قیمت و تحویل حداکثر 5 ساعته در تهران در اختیار مشتری های خود قرار می دهد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    پیشنهادهای ویژه
    • کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      پشتیبانی از رزولیشن 2160 * 4096 60Hz پهنای باند: 18Gbps سازگار با 3D دارای خاصیت Ethernet کانال بازگشت صدا پشتیبانی از صدای دالبی True HD-Dolby 7.1 نایلون غلاف پی وی سی بافته شده عایق: ورق محافظ مایلار ، مس قلع و پلی اتیلن فوم (ژاپن) اتصالات روکش طلا 24K بدنه فلزی قطر خارجی: 8.3 میلی متر
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • هدست   A4TECH HS-60

      هدست A4TECH HS-60

      رابط: جک3.5 میلی متری نوع گوشی:دو گوشی نوع اتصال: با سیم باتری: ندارد
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      EZcap 283S HDMI Capture Card این نوع کپچر یک کپچر HDMI حرفه ای است با بدنه فلزی که بصورت اکسترنال و بدون استفاده و نیاز به سیستم ، قابلیت ضبط تصاویر از دستگاه های مختلف پخش کننده را دارد. این دستگاه دارای ورودی HDMI و فیش های کامپوننت YPbPr و AV است.
      ناموجود
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      280 Ezcap 280 HD Game Capture HD Video Capture هارد رکوردر EZCap 280، یک کارت کپچر بدون نیاز به کامپیوتر می باشد که قابلیت ضبط تصاویر بر روی فلش و هارد اکسترنال را دارد.
      5,625,000 تومان
      افزودن به سبد