تاریخ انتشار : 27 خرداد 1402

افزایش سرعت لپ تاپ های قدیمی

افزایش سرعت لپ تاپ های قدیمی
با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، لپ تاپ ها نیز به سرعت در حال به روزرسانی هستند و خرید سالانه مدل جدید یک لپتاپ شاید برای اکثر افراد مقرون به صرفه نباشد. در این مقاله روش هایی برای بهینه سازی لپ تاپ های قدیمی ارائه شده است.

روش های بهینه سازی سرعت لپ تاپ

به صورت کلی دو دسته راهکار اصلی می تواند موجب بهبود عملکرد لپتاپ شما بشوند که عبارتند از :

1: بهینه سازی نرم افزاری

2: بهینه سازی سخت افزاری

بهینه سازی نرم افزاری

1: استفاده از نرم افزار های بهینه ساز

با استفاده از نرم افزار های بهینه ساز مثل PC Cleaner pro, PC Ram Booster, CCleaner Profesional, HD Cleaner شما می توانید عملکرد لپ تاپ خود را تا حدودی بهبود ببخشید.

این نرم افزار ها با اسکن کامل سیستم، تمام فایل های اضافی و به درد نخور، عکس ها و فیلم های تکراری، فایل های زائد رجیستری و سایر موارد بی فایده ای که تنها باعث اشغال حافظه سیستم شده اند را شناسایی و حذف می کند. علاوه بر این مشکلات مربوط به رجیستری یا قسمت های دیگر سیستم عامل ویندوز را شناسایی و تا حد ممکن تعمیر و برطرف می کند. مدیریت برنامه های استارتاپ سیستم از جمله قابلیت های دیگر این برنامه می باشد که با غیرفعال کردن برنامه های غیر ضروری از استارتاپ سیستم، موجب بالا رفتن سرعت راه اندازی ویندوز خواهد شد.

استفاده مکرر از کامپیوتر و کار کردن با نرم افزارهای مختلف در طولانی مدت باعث کند شدن سیستم و از دست رفتن آن کارایی اولیه می‌شود، هر دفعه که نرم افزار جدیدی بر روی سیستم نصب می‌شود و یا یک برنامه بروزرسانی می‌شود اکثر اطلاعات قدیمی و بدون کاربرد بر روی سیستم باقی می‌مانند، هر چقدر که از مرورگر اینترنت بیشتر استفاده شود، فایل‌های ذخیره شده از اینترنت که اصطلاحاً Cache نامیده می‌شود مرتباً بیشتر و حجیم‌تر می‌شوند و بعد از مدتی به علت زیاد شدن فایل‌های اضافی و بدون کاربرد سرعت سیستم به شدت افت می‌کند و کار کردن با آن سخت می‌شود، در این مواقع اکثر کاربران تمایل دارند تا ویندوز خود را مجدداً نصب کنند تا بتوانند همان کارایی اولیه را بدست آورند، در صورتی که با نگه داری و پاک سازی مرتب سیستم این مشکل حل می‌شود و نیازی به نصب مجدد سیستم عامل نیست.

2 : حذف کردن فایل های اضافی و کش

انباشته شدن اطلاعاتی مانند فیلم، بازی و دیگر رسانه ها در هارد می تواند یکی از دلایل کند شدن لپ تاپ باشد. هرچقدر درایو های ویندوز فضای کمتری داشته باشند، به منابع بیشتری برای پردازش اطلاعات نیاز خواهد بود. از این رو بهتر است به خالی کردن اطلاعات از روی هارد دیسک لپ تاپ و به خصوص درایو ویندوز فکر کنید. انتقال داده ها به هارد اکسترنال روش خوبی برای خالی نگه داشتن حافظه داخلی لپ تاپ و افزایش سرعت لپ تاپ خواهد بود.

3: نصب ویندوز، بهترین راه حل

آخرین روش نرم افزاری برای بالا بردن سرعت لپ تاپ و کامپیوتر، عوض کردن ویندوز می باشد. اگر زمان زیادی از عوض کردن ویندوز تان می گذرد، بدون شک اکنون سیستم عامل را حجم زیادی از کش فرا گرفته است. پس از هر بار حذف نرم افزار ها از روی ویندوز مقداری از حافظه پنهان آن ها در رجیستری ویندوز باقی می ماند و می تواند موجب پر شدن حافظه شود که کند شدن سیستم را به همراه دارد. بنابراین اگر هیچکدام از روش های بالا برای بالا بردن سرعت ویندوز جواب نداد، تعویض سیستم عامل مانند معجزه الهی به کمکتان خواهد آمد.

بهینه سازی سخت افزاری

تمامی روش های معرفی شده تا به الان، افزایش سرعت سیستم عامل به صورت نرم افزاری را به شما ارائه می داد. ولی اگر با انجام تمام مراحل بالا همچنان کندی و لگ زدن سیستم عامل وجود داشت، چاره ای جز دست به آچار شدن و به نوعی بهینه سازی سخت افزاری لپ تاپ یا کامپیوتر وجود نخواهد داشت.

اولین قدم برای افزایش سرعت لپ تاپ سرویس سیستم می باشد. سیستم خنک کننده لپ تاپ پس از استفاده طولانی میزبان گرد و غبار زیادی خواهد شد، از این رو استفاده از بلوور یا دمنده می تواند موجب عملکرد بهتر فن ها شود و همانطور که میدانید خنگ نگه داشتن لپ تاپ تاثیر زیادی بر روی افزایش سرعت آن دارد. تعویض خمیر سیلیکون نیز یکی از کارهایی است که هر چند سال یکبار باید آن را انجام دهید زیرا پس از گذشت مدت زمان مشخصی، خمیر سیلیکون خاصیت انتقال حرارت خود را از دست می دهد و دیگر نمی تواند حرارت تولید شده توسط پردازنده را دفع کند.

تعویض هارد SSD با HDD

بدون شک کاربردی ترین روش برای افزایش سرعت لپ تاپ قدیمی، ارتقا هارد دیسک HDD به درایو های مدرن SSD می باشد. اس اس دی ها بر خلاف هارد های قطور قدیمی از قطعه متحرکی استفاده نمی کنند و با ساختار بر پایه فلش، می توانند سرعتی تا چندین برابر هارد ها را به ارمغان بیاورند.

اس اس دی ها می توانند سرعت بالا آمدن ویندوز، نصب نرم افزار ها، و کلیه فعالیت های سیستم عامل را از چند دقیقه به چند ثانیه کاهش دهند. در بعضی از لپ تاپ های قدیمی ناچار به تعویض دی وی دی رایتر با اس اس دی به وسیله کدی خواهید بود. کدی نوعی براکت SSD می باشد که امکان جایگزینی اس اس دی با رایتر یا هارد HDD را فراهم می کند.

اضافه کردن رم

مورد بعدی برای ارتقا لپ تاپ، افزایش ظرفیت رم می باشد. این مورد به اندازه ارتقا اس اس دی تاثیرگذار نخواهد بود؛ به طور کلی 16 گیگابایت رم برای انجام تمامی فعالیت های روزمره و حتی گیمینگ در سطح متوسط کافی می باشد اما اگر قصد اجرای نرم افزار های خاص مهندسی و … را دارید شاید ارتقا رم ایده خوبی بنظر برسد.

و اما کلام آخر ...

به طور کلی کند شدن و کاهش قدرت چیپست، مقوله ای اجتناب ناپذیر خواهد بود و پس از گذشت چند سال استفاده، به حتم شاهد آن می شوید. از سوی دیگر با جلو رفتن زمان و پیشرفت دنیای کامپیوتر، نرم افزار های جدید به منابع و سخت افزار قدرتمند تری نیاز پیدا می کنند. بنابراین هر چقدر در جهت رفع کند شدن لپ تاپ یا کامپیوتر تلاش کنید، شاید تنها کمی کارایی سیستم خود را ارتقا دهید و به نتیجه مطلوب نرسید. در این شرایط تنها راه حل پیش رو، کنار آمدن به واقعیت و تهیه سیستم جدید می باشد.

اگر قصد سرویس لپتاپ یا تعویض رم و SSD لپ تاپ خود را دارید و یا حتی قصد خرید آداپتور، باطری و یا رم و SSD را دارید، تنها کافیست با متخصص های خود در سایت به فی تماس حاصل فرمایید و مشاوره دریافت کنید. همچنین جهت خرید و فروش و یا تعویض دستگاه خود با دستگاه نو و کارکرده از شرایط مطلع بشوید.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    پیشنهادهای ویژه
    • کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      پشتیبانی از رزولیشن 2160 * 4096 60Hz پهنای باند: 18Gbps سازگار با 3D دارای خاصیت Ethernet کانال بازگشت صدا پشتیبانی از صدای دالبی True HD-Dolby 7.1 نایلون غلاف پی وی سی بافته شده عایق: ورق محافظ مایلار ، مس قلع و پلی اتیلن فوم (ژاپن) اتصالات روکش طلا 24K بدنه فلزی قطر خارجی: 8.3 میلی متر
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • هدست   A4TECH HS-60

      هدست A4TECH HS-60

      رابط: جک3.5 میلی متری نوع گوشی:دو گوشی نوع اتصال: با سیم باتری: ندارد
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      EZcap 283S HDMI Capture Card این نوع کپچر یک کپچر HDMI حرفه ای است با بدنه فلزی که بصورت اکسترنال و بدون استفاده و نیاز به سیستم ، قابلیت ضبط تصاویر از دستگاه های مختلف پخش کننده را دارد. این دستگاه دارای ورودی HDMI و فیش های کامپوننت YPbPr و AV است.
      ناموجود
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      280 Ezcap 280 HD Game Capture HD Video Capture هارد رکوردر EZCap 280، یک کارت کپچر بدون نیاز به کامپیوتر می باشد که قابلیت ضبط تصاویر بر روی فلش و هارد اکسترنال را دارد.
      5,625,000 تومان
      افزودن به سبد