تاریخ انتشار : 26 شهریور 1402

اینورتر و کاربردهای آن

اینورتر و کاربردهای آن
اینورتر یک دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند. با معکوس کردن جهت جریان در فواصل منظم، قطبیت شکل موج ولتاژ را از یک سیکل به سیکل دیگر تغییر می‌دهد.

اینورتر:

اینورتر یک دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می‌کند. با معکوس کردن جهت جریان در فواصل منظم، قطبیت شکل موج ولتاژ را از یک سیکل به سیکل دیگر تغییر می‌دهد.

همه چیز درباره اینورترها:

اینورترها با توجه به کاربردشان انواع مختلفی دارند مانند اینورترهای موج سینوسی یا موج سینوسی اصلاح شده، اینورترهای موج مربعی و اینورترهای موج سینوسی خالص.

اینورترهای موج سینوسی یک توان خروجی تمیز با اعوجاج کمتر تولید می‌کنند که می‌تواند برای الکترونیک حساس مانند رایانه، تجهیزات صوتی و لوازم خانگی استفاده شود در حالی که اینورترهای موج مربعی خروجی های اعوجاج بیش‌تری دارند که نمی‌توان برای این دستگاه‌ها استفاده کرد.

اینورترهای موج سینوسی خالص، برق متناوب با کیفیت بالا را مشابه برق شبکه ارائه می‌کنند، اما نسبت به انواع دیگر گران هستند.

اینورتر موج سینوسی خالص

می‌توان از اینورترها برای اهداف مختلفی مانند راه‌اندازی وسایل برقی یا شارژ باتری‌ها در صورت عدم وجود برق از شبکه استفاده کرد. از طرف دیگر، یک ژنراتور برق با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی از طریق موتورهای احتراقی مانند موتورهای دیزلی یا بنزینی، انرژی الکتریکی تولید می‌کند.

شما می‌توانید از ژنراتورهای برق اضطراری با پنل خورشیدی نیز استفاده نمایید تا در مواقع ضروری که دسترسی به برق، بنزین و ... وجود ندارد از آن‌ها استفاده نمایید. هم‌چنین می‌توانید از اینورتر در کنار ژنراتور برق نیز استفاده کرد.

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) نیز برق پشتیبان را برای دستگاه‌ها در هنگام قطع ناگهانی برق یا افزایش ناگهانی برق در قطع برق فراهم می‌کند.

بازده هر کدام به عوامل مختلفی از جمله نوع و طراحی دستگاه، بار مورد استفاده، کیفیت منبع سوخت، نگهداری و شرایط استفاده بستگی دارد. اینورترها معمولا در بارهای بالاتر کارآمدتر هستند زیرا مستقیم DC را بدون تلفات تبدیل به AC تبدیل می‌کنند. با این حال، ژنراتورها می‌توانند در هنگام کار با سوخت‌های باکیفیت مانند گاز طبیعی یا پروپان که چگالی انرژی بالاتری نسبت به دیزل دارند، کارآمدتر باشند.

سیستم‌های یو‌پی‌اس نیز بسته به ظرفیت و فناوری باتری استفاده شده دارای رتبه‌های کارایی هستند. به طور کلی، انتخاب دستگاه مناسب بر اساس نیازهای خاص خود و اطمینان از نگهداری مناسب برای عملکرد بهینه و صرفه‌جویی در هزینه در دراز‌مدت ضروری است.

 انواع اینورتر در بازار ایران

انواع مختلف اینورتر در بازار:

  • 1) اینورتر پل

این نوع اینورتر معمولا برای سیستم‌های انرژی خورشیدی در مقیاس کوچک استفاده می‌شود زیرا می‌تواند تبدیل ولتاژ افزایش و کاهش را به طور موثر انجام دهد. از چهار سوییچ استفاده می‌کند که در فرکانس‌های بالا برای تبدیل برق DC به برق AC کار می‌کنند. مزیت اصلی آن نسبت به سایر اینورترها، نرخ بهره‌وری بالاتر آن است که آن را برای کاربردهای خارج از شبکه یا شبکه‌ای که در آنها صرفه‌جویی در انرژی حیاتی است ایده‌آل است.

 

  • 2) اینورتر مدولاسیون عرض پالس (PWM)

این نوع اینورتر به دلیل توانایی کنترل دقیق بر ولتاژ خروجی و فرکانس جریان AC تولید شده، به طور گسترده در تنظیمات صنعتی استفاده می‌شود. این دستگاه با روشن و خاموش کردن سریع سیگنال الکترونیکی در فرکانس خاصی کار می کند تا شکل موج مربعی ایجاد کند، که سپس می‌تواند برای مطابقت با نیازهای مختلف توان تغییر یابد.

کاربردها شامل درایوهای موتور، تجهیزات جوشکاری و سیستم‌های UPS است.

 

  • 3) اینورتر موج سینوسی

این اینورتر برق موج سینوسی خالص تولید می‌کند که شباهت زیادی به برق شبکه برق دارد و آن را برای وسایل الکترونیکی حساس مانند رایانه‌ها یا دستگاه‌های پزشکی ایده‌آل می‌کند. معمولا در تاسیسات خورشیدی مسکونی که سازگاری مهم است یافت می‌شود.

 

جهت سفارش اینورتر سینوسی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت بازار می‌توانید با کارشناسان شبکه ما در مجموعه منتخب نوین ایده در ارتباط باشید.

  • 4) اینورتر موج مربعی اصلاح شده (MSW)

این نوع اینورتر دارای شکل موج منحصر به فردی است که بین امواج مربعی و سینوسی قرار می گیرد و بازدهی مشابه PWM اما با هزینه کم‌تر و طراحی ساده‌تر نسبت به اینورترهای پل دارد.

کاربردهای آن شامل سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر در مقیاس کوچک مانند توربین‌های بادی یا وسایل نقلیه هیبریدی است.

اینورتر موج مربعی

  • 5) منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

یک یو‌پی‌اس در هنگام قطع برق با ذخیره انرژی اضافی از شبکه در هنگام تشخیص افت ولتاژ یا افت برق، برق پشتیبان را در هنگام قطع برق تامین می‌کند.

می‌توان از آن برای برنامه‌های کاربردی حیاتی مانند مراکز داده، بیمارستان‌ها و امکانات مخابراتی استفاده کرد که در آن زمان از کار افتادگی گزینه ای نیست

 

  • 6) مبدل DC/DC

این نوع اینورتر جریان مستقیم ولتاژ بالا را به جریان مستقیم ولتاژ پایین برای استفاده در دستگاه های الکترونیکی که نیاز به ولتاژ خاصی مانند باتری یا اتومبیل‌های الکتریکی دارند تبدیل می‌کند.

برنامه‌های کاربردی شامل ایستگاه‌های شارژ برای تلفن‌های همراه یا خودروهای برقی است.

 

به طور کلی، هر کدام از انواع اینورترها وابسته به نیاز، کارایی، هزینه، پیچیدگی و سازگاری با انواع مختلف منابع انرژی، کاربرد منحصر به فرد خود را دارد.

 

کاربردهای اینورتر:

  1. سیستم‌های انرژی خورشیدی

در سیستم‌های انرژی خورشیدی، یک اینورتر برای تبدیل انرژی DC تولید شده توسط پنل‌های فتوولتاییک، به برق AC قابل استفاده، که می‌تواند توسط خانه‌ها مصرف شود یا به شبکه بازگردانده شود، ضروری است.

که به صاحبان خانه اجازه می‌دهد تا انرژی تجدیدپذیر پاک خود را بدون تکیه بر منابع سنتی تولید کنند و وابستگی به سوخت های فسیلی را کاهش دهند.

اینورتر همچنین به تنظیم نوسانات ولتاژ ناشی از تغییرات شرایط آب و هوایی مانند پوشش ابر و سایه کمک می‌کند.

 

  1. منبع تغذیه پشتیبان

در هنگام قطع برق، یک اینورتر می تواند برق پشتیبان را برای بارهای حیاتی مانند تجهیزات پزشکی، سیستم‌های امنیتی و دستگاه‌های ارتباطی تامین کند.

از اینورترها در مواقع اضطراری که دسترسی به منبع تغذیه وجود ندارد استفاده می‌شود. آن‌ها می‌توانند باتری‌ها را خالی کنند یا مستقیما به ژنراتورهایی متصل شوند که برق بی‌وقفه را تأمین می‌کنند.

 

  1. شارژ موبایل

دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها از اینورترها برای شارژ در زمانی که نزدیک پریز نیستند استفاده می‌کنند. دستگاه DC را از باتری به AC تبدیل می‌کند که دستگاه را شارژ می‌کند.

برای مسافرانی که نیاز دارند ابزارهای خود را در حال حرکت بدون حمل آداپتور شارژ نگه دارند، راحت است.

 کاربرد اینورتر در مصارف خانگی

  1. سیستم های صوتی

در سیستم‌های موسیقی و سیستم‌های PA، یک اینورتر برای تبدیل سیگنال ولتاژ پایین میکروفون‌ها یا سازها به تقویت‌کننده‌های پرقدرت استفاده می‌شود.

کیفیت صدا را با افزایش حجم و وضوح و در عین حال حفظ وفاداری، افزایش می‌دهد

 

  1. درایوهای موتور

برنامه‌های صنعتی مانند پمپ‌ها، فن‌ها و موتورها از اینورترها برای کنترل سرعت و جهت چرخش استفاده می‌کنند. شکل موج خروجی از اینورتر سرعت موتور و گشتاور مورد نیاز برای کارکرد موثر را تنظیم می کند

 

  1. سیستم UPS

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) از اینورترها برای برق پشتیبان در هنگام قطع ناگهانی برق استفاده می کند.

آن‌ها انتقال صاف بین منبع تغذیه اصلی به باتری را فراهم می‌کنند و از عدم از دست دادن داده یا خرابی در سیستم‌های حیاتی اطمینان می‌دهند.

در نتیجه، اینورتر یک دستگاه همه کاره با کاربردهای مختلف است که با تأمین برق مطمئن و کاهش وابستگی به منابع سنتی، زندگی روزمره ما را بهبود می‌بخشد.

با رواج بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر و پیشرفت بیش‌تر فناوری، اهمیت آن همچنان افزایش خواهد یافت.

 مزایای استفاده از اینورتر

مزایای اینورترها

  • پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، انرژی DC تولید می‌کنند که نمی‌توان مستقیم با لوازم خانگی بدون اینورتر از آن استفاده کرد. بنابراین، استفاده از اینورتر به صاحبان خانه این اجازه را می‌دهد تا از منابع انرژی تجدیدپذیر برای خانه‌های خود استفاده کنند و در عین حال اتکا به برق مبتنی بر شبکه سنتی را کاهش دهند.

 

  • اینورترها هم‌چنین مقرون به صرفه‌تر هستند زیرا هزینه تعمیر و نگهداری کم‌تری نسبت به ژنراتورها دارند و نیازی به مصرف سوخت ندارند. آنها انرژی پاکی تولید می‌کنند که سازگار با محیط زیست است و می تواند در طول زمان با کاهش قبوض برق در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند.

به طور کلی، هر دو سیستم ژنراتور و اینورتر با توجه به نیاز، اهداف مختلفی را انجام می‌دهند، اما راه‌حل‌های پشتیبان ضروری را در مواقع اضطراری یا زمانی که برق اصلی قطع می‌شود، ارائه می‌دهند.

استفاده از ژنراتور ممکن است برای نیازهای فوری مناسب‌تر باشد در حالی که اینورترها راه‌حل پایدار بلندمدتی با تولید انرژی پاک‌تر ارائه می‌دهند.

 کاربردهای اینورتر در صنعت

جایگزینی ژنراتور برق، اینورتر و UPS:

امکان استفاده از ژنراتور برق به جای اینورتر یا دستگاه منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) برای تامین برق پشتیبان وجود دارد.

ژنراتورها می‌توانند برق اضطراری را در هنگام قطع برق، زمانی که برق از شبکه در دسترس نیست، تامین کنند. با این حال، آن‌ها به سوخت و تعمیر و نگهداری نیاز دارند، در حالی که دستگاه های اینورتر/UPS از نظر انرژی کارآمدتر و سازگار با محیط زیست هستند. بستگی به نیاز و بودجه شما دارد که کدام گزینه را انتخاب کنید.

بهترین ژنراتور برق که می‌توان در این‌جا معرفی کرد ژنراتورهای برق اضطراری است که با پنل خورشیدی شارژ می‌شود و هزینه‌های شما را به حداقل می‌رساند و از انرژی پاک نیز استفاده می‌کند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    پیشنهادهای ویژه
    • کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      پشتیبانی از رزولیشن 2160 * 4096 60Hz پهنای باند: 18Gbps سازگار با 3D دارای خاصیت Ethernet کانال بازگشت صدا پشتیبانی از صدای دالبی True HD-Dolby 7.1 نایلون غلاف پی وی سی بافته شده عایق: ورق محافظ مایلار ، مس قلع و پلی اتیلن فوم (ژاپن) اتصالات روکش طلا 24K بدنه فلزی قطر خارجی: 8.3 میلی متر
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • هدست   A4TECH HS-60

      هدست A4TECH HS-60

      رابط: جک3.5 میلی متری نوع گوشی:دو گوشی نوع اتصال: با سیم باتری: ندارد
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      EZcap 283S HDMI Capture Card این نوع کپچر یک کپچر HDMI حرفه ای است با بدنه فلزی که بصورت اکسترنال و بدون استفاده و نیاز به سیستم ، قابلیت ضبط تصاویر از دستگاه های مختلف پخش کننده را دارد. این دستگاه دارای ورودی HDMI و فیش های کامپوننت YPbPr و AV است.
      ناموجود
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      280 Ezcap 280 HD Game Capture HD Video Capture هارد رکوردر EZCap 280، یک کارت کپچر بدون نیاز به کامپیوتر می باشد که قابلیت ضبط تصاویر بر روی فلش و هارد اکسترنال را دارد.
      5,625,000 تومان
      افزودن به سبد