Loading...
0
سبد خرید شما خالی است
تاریخ انتشار : 19 خرداد 1401

تفاوت های ماوس لیزری و ماوس اپتیکال

تفاوت های ماوس لیزری و ماوس اپتیکال
ماوس اصلی ترین وسیله برای کنترل رایانه های شخصی است و در این مطلب قصد داریم تا سنسور اپتیکال و سنسور لیزری را در ماوس های بی سیم و سیم دار بررسی کنیم و مزایا و معایب این دو نوع سنسور مورد استفاده را با هم مقایسه کنیم.

بررسی ماوس های اپتیکال و لیزری 

با پیشرفت چشمگیر فناوری ها در ضمینه های مختلف از جمله کامپیوتری و دنیای دیجیتال، ماوس ها نیز دستخوش تغییرات بسیاری در گذر زمان شده اند. دو مورد سنسور پر استفاده در موس های امروزی عبارتند از سنسور اپتیکال و سنسور لیزری.

سنسور اپتیکال

ماوس اپتیکال که نام دیگر آن نوری است، از یک چراغ LED استفاده می کند. این ماوس می تواند با سنسورهای CMOS در هر ثانیه 1500 تصویر ثبت کند. این ماوس ها اغلب قیمت مناسبی دارند و به کاربران عمومی پیشنهاد می شود. برای حرکت روان ماوس های اپتیکال باید از یک ماوس پد و یا سطوح غیر براق استفاده کنید. موس های اپتیکال جایگزین موس های توپی یا موس های غلطکی شدند. موس‌های اپتیکال در سال 1980 توسط استیون کیش در لابراتوار دانشگاه MIT خلق شد و در ابتدا نور LED موجود در این نوع موس فقط بر روی یک صفحه پرینت شده مشکی کار می‌کرد.

سنسور CMOS هر تصویر را برای تجزیه و تحلیل به پردازنده سیگنال دیجیتال (DSP) می فرستد.  با عملکرد MIPS (میلیون دستور در هر ثانیه) قادر است الگوها را در تصاویر شناسایی کرده و نحوه حرکت آن الگوها را از تصویر قبلی بگیرد. براساس تغییر الگوها در تصاویر ، DSP میزان حرکت ماوس را تعیین می کند و مختصات مربوطه را به رایانه می فرستد. رایانه بر اساس مختصات دریافت شده از ماوس ، ایکون موس را روی صفحه حرکت می دهد. هر ثانیه صدها بار این اتفاق می افتد و باعث می شود مکان نما خیلی روان حرکت کند.

سنسور لیزری

ماوس لیزری نیز همان فرایند ماوس اپتیکال را در ثبت تصاویر و محاسبه حرکات دارد اما به جای استفاده از یک نور LED از یک لیزر اینفرارد دیود استفاده می‌کند تا تصاویر را ثبت کند. این ماوس ابتدا در سال 1998 توسط شرکت Sun Microsystems معرفی شد. البته عرضه این محصول به سال 2004 بازمی‌گردد. گفته می‌شود که تکنولوژی لیزری این نوع ماوس‌ها پیشرفتی شگرف نسبت به نسخه‌های اپتیکال داشتند و باعث شدند تا تعداد و کیفیت تصاویر ثبت شده بهبود یابد.

ماوس های لیزری از اشعه های مادون قرمز استفاده می کند که این اشعه قابل مشاهده نیست. بنابراین نوری از ماوس منتشر نمی شود. این نوع حسگر دقت بالاتری دارد و برای طراحانی که نیاز به دقت بالایی دارند، مناسب است. شما می توانید روی هر سطحی از این ماوس استفاده نمایید.

حرف‌های متفاوتی در مورد این دو نوع ماوس وجود دارد. بازهم می‌گوییم در استفاده‌های روزمره شما شاهد تفاوت چندانی نخواهید بود و مطمئنا متوجه سرعت و دقت ماوس‌ها نخواهید شد. اما اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید یا از ماوس خود به عنوان یک قلم یا براش برای طراحی دیجیتال استفاده می‌کنید قضیه کمی متفاوت‌تر است. امروزه دیگر ماوس‌های بی‌سیم و سیمی با هم تفاوت چندانی ندارند و از این قضیه خیالتان راحت باشد. اما اگر قصد دارید تا کمی دقیق‌تر کار کنید و محاسباتی دقیق‌تر داشته باشید ما ماوس لیزری را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین نگران سطوح مختلف نیز نباشید، ماوس‌های امروزی قابلیتی را دارند که شما می‌توانید ماوس را روی سطح مورد نظر قرار دهید و DPI مورد نظر را تنظیم کنید تا استفاده‌ی بهتری از محصول داشته باشید.

  • ماوس های اپتیکال نور LED دارند، در مقابل ماوس های لیزری از مادون قرمز استفاده می کنند.
  • قیمت ماوس های اپتیکال یا نوری از ماوس های لیزری پایین تر است.
  • دقت ماوس های اپتیکال تا 3000dpi و دقت ماوس های لیزری 6000 تا 15000 می باشد.
  • ماوس های اپتیکال بر روی سطوح براق به خوبی کار نمی کنند و اغلب نیاز به ماوس پد دارند، اما ماوس های لیزری را می توانید روی هر سطحی استفاده کنید.

    با توجه به توضیحاتی که در بالا بیان شد، بهتر است با توجه به نیاز خود ماوسی با یکی از دو نوع حسگر را تهیه کنید. اگر ماوس هایی با دقت بیش از 3000dpi و سازگار با هر سطحی می خواهید، بهتر است ماوس های لیزری را تهیه کنید، اما برای امور کامپیوتری روزانه ماوس های اپتیکال که قیمت مناسب تری دارند و دقت آن ها نیز تا 3000dpi (که دقت قابل توجهی است) می رسد، به شما پیشنهاد می شود.

    شما میتوانید مدل های مختلف موس های سیم دار و بی سیم را با توجه به استفاده خود در رده های گیمینگ و معمولی را از سایت به فی با قیمت مناسب و تضمین کیفیت خریداری کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    پیشنهادهای ویژه
    • کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      کابل HDMI حرفه ایی Kaiboer

      پشتیبانی از رزولیشن 2160 * 4096 60Hz پهنای باند: 18Gbps سازگار با 3D دارای خاصیت Ethernet کانال بازگشت صدا پشتیبانی از صدای دالبی True HD-Dolby 7.1 نایلون غلاف پی وی سی بافته شده عایق: ورق محافظ مایلار ، مس قلع و پلی اتیلن فوم (ژاپن) اتصالات روکش طلا 24K بدنه فلزی قطر خارجی: 8.3 میلی متر
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • هدست   A4TECH HS-60

      هدست A4TECH HS-60

      رابط: جک3.5 میلی متری نوع گوشی:دو گوشی نوع اتصال: با سیم باتری: ندارد
      تماس بگیرید
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      کارت کپچر HDMI ای زد کپ مدل 283S

      EZcap 283S HDMI Capture Card این نوع کپچر یک کپچر HDMI حرفه ای است با بدنه فلزی که بصورت اکسترنال و بدون استفاده و نیاز به سیستم ، قابلیت ضبط تصاویر از دستگاه های مختلف پخش کننده را دارد. این دستگاه دارای ورودی HDMI و فیش های کامپوننت YPbPr و AV است.
      ناموجود
      توضیحات بیشتر
    • کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      کارت کپچر ایزی کپ 280 با کیفیت HD مناسب برای ضبط ویدئو و گیمینگ

      280 Ezcap 280 HD Game Capture HD Video Capture هارد رکوردر EZCap 280، یک کارت کپچر بدون نیاز به کامپیوتر می باشد که قابلیت ضبط تصاویر بر روی فلش و هارد اکسترنال را دارد.
      5,625,000 تومان
      افزودن به سبد